söndag 11 juli 2010

Påbörjar min väg mot hus den 9 aug

Den 9 aug så börjar jag på en undersköterskeutbildning.. Ja, det är iallefall en start på en "karriär", som man nu måste ha. Jag har haft min för tidiga karriär när det gäller att skaffa barn, Tindra borde enligt statistiken vara mitt första barn istället för mitt 4:de.

Tycker det är märkligt att alla krav, alla borde, alla måsten, regler, erbjudanden, ja vad man nu kan komma på, syftar till att man bör vara över 30, högutbildad, gärna tjäna runt 300 000 / år och vara gift med 2 barn, absolut inte fler. Alla erbjudanden man får hem är för 2 vuxna och 2 barn.. suck. Och man  ska inte ha skaffat barn innan 30, då är man "ung"

Att få huslån är inte att tänka på, då vi enligt bankernas beräkningar borde ligga långt under minus varje månad. Enligt bankernas beräkningar så ska vi handla kläder för minst 4000 i månaden, ha bil, vårt matkonto bör ligga närmare 6000. Siffrorna stämmer nog inte, men känns det så, när man läser deras kriterier  Och det känns som om vi måste tjäna minst 300 000 / år / per person...

Att vi står nu och betalar en hyra på 7000 + el varje månad det hör inte hit, för det ska vi egentligen inte ha råd med enligt vissa bankers beräkningar. Vi handlar inte kläder för flera tusen varje månad, vi får kläder utav andra, och vi ger bort kläder till andra.. när det gäller barnen. Vi kanske köper kläder för 3000 / år istället för / mån.. Vårt matkonto är betydligt lägre, detta pga att vi handlar otroligt ekonomiskt.  Och vi har ingen bil!!! Vi har nästan inga räkningar, förutom de " måste-ha" räkningar, som el, hyra, tv-licens osv... Enligt våra egna beräkningar så har vi lugnt råd med en månadskostnad för hus.... Vi skulle till och med ha det billigare varje månad... Men det tar inte bankerna hänsyn till.

Vi sökte efter en större hyresrätt här i området där vi bor.. Vi fick erbjudande på en 5+. Dvs 5 rum och kök + ett litet utrymme till. 142 kvm, 3 balkonger och högst upp i ett litet våningshus, så vi måste åka hiss upp till lägenheten.. månadskostnad: 14 000 och då var inte hyreshöjningen inräknad eller elen.. För en HYRESLÄGENHET!!! Hur mycket skulle månadskostnaden bli om vi hade ungefär ett likadant hus??  kanske lika mycket, men troligen lite mindre... Men då betalar vi till "oss själva"  Vi vill helst inte heller sätta oss med stora lån, men just nu har vi inget val än att börja pricka av bankernas lista för lån.

Så nästa månad så tänkte jag börja handla kläder för det beloppet banken  säger att jag ska göra... Så kanske vi får ett lån??? Nej just det.. måste plugga först..

Jaja, ni kanske förstår hur jag tänker.. Siffrorna som banken har vet jag inte exakt just nu. Det var ett tag sedan jag kikade på dem.. Men jag tycker det är märkligt att man inte tar hänsyn till de faktiska kostnader som en familj har. Man tittar bara på vad vi borde ha...  Att vi betalar en hög hyra nu, och ännu högre om vi skulle byta upp oss, det tar de inte hänsyn till. Det är ju ganska lätt för dem att kolla vad vi har råd med, istället för att titta på listor och statistik.

Så att arbeta som personlig assistent ger inte tillräckligt hög inkomst för ett banklån.. Men däremot för att byta upp oss till en lägenhet på 14000 i månaden... För enligt hyresbolagen så har vi inkomst för det. Så nu påbörjar jag min väg mot huslån, genom att börja plugga.. Det ger mej åtminstonde några hundralappar extra i månaden när jag är klar.. Men då har jag en titel, PA är tydligen inget "ordentligt" arbete...

3 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Håller med om att bankernas beräkningar är lustiga. Det har alltid varit så. Om man själv anser att man har råd med ett hus måste det ju räcka med att de tittar på hur man har skött sin ekonomi tidigare med lån, skatter osv. Ha det bra i värmen!
Kram
Faster

Katarina sa...

Jag håller också med! Bankerna har hutlösa beräkningar. Vad säger de? Efter alla betalda räkningar ska de vuxna ha 7000 var kvar plus säkert minst 2000 per barn! Det är inte riktigt klokt.
Men dina tankar på att betala till sig själv tycker jag är väldigt förståndiga. Jag skulle inte vilja sitta och betala till någon annan och inte ha någon rätt till boendet egentligen.
Mycket roligare att betala till sig själv. Pengarna finns ju i huset, funkar det inte får man väl sälja.....
Och sen kan man ju jobba sig upp. Vi började med en liten sommarstuga som vi byggde ut och renoverade upp. Tjänade 600 000kr. och köpte stor villa istället.

Lycka till med studierna. Jag är också uska......

Photo by Maria sa...

Ja ibland är deras kalkyler lite märkliga en de måste väl gå efter vissa saker säkert..

Jag är PA och har hus ;-) Så det går men beror säkert på vart man bor ed fösrtås, hur höga priserna är..

Hoppas det blir hus för er så småningom..

Kram Mia