torsdag 1 juli 2010

Vatten över huvudet??? Ja, kanske...

Imorgon ska jag påbörja ett stort projekt här hemma. Bor man som vi på en "pytteliten bostadsyta" så gäller det att ha så få och onödiga saker framme. Något som absolut inte är onödigt, men som tar onödigt mycket plats hos oss är alla fotoalbum. Och när man som jag bloggar hyfsat mycket, så vill man gärna ha foton samlade. Så imorgon börjar mitt projekt med att scanna in alla fotoalbum som jag har.

Ja, jag kanske har tagit mej vatten över huvudet... Men jag tänker så här.. Digitala bilder håller bättre kvalitet än vad kort i album gör. Dessutom så finns det en mängd kort som man kanske inte behöver ha inscannade heller.. typ trettioelva kort på bara mat från olika högtider... Så jag tänkte bara scanna in kort som är betydelsefulla och som absolut måste sparas till framtiden.

Bli nu inte oroliga kära släkt som läser detta.. Jag tänker INTE kasta albumena sen. Bara arkivera dem i vårt förråd. En hårddisk kan gå sönder och då vill jag ha korten kvar. Men om korten i albumena inte håller samma kvalite om 30 år, så kan det vara skönt att ha fräscha kort i datorn. Dessutom sparar jag dem på en extern hårdisk, där det inte finns något annat än foton, så risken att den går sönder är minimal...

Dessutom har vi en liten miniterrorist som inte längre är rädd för kompostgallret vi har satt för bokhyllan med foton i. Så den största risken just nu är att fotona i ett oövervakat ögonblick blir nerkladdade med jord och saliv från vår käre Theodor.. Tindra är ju helsyster med honom, och blir hon det minsta lik sin bror, så lär vi ha det väldigt skoj här hemma med jord och kladd i lägenheten nästa år :) Vore väldigt trist med förstörda kort pga det.

Bara så ni vet vad jag pysslar med om det helt plötsligt bara dyker upp inlägg med foton med namn och ålder till... Så är det bara jag som genomgår en resa bakåt i tiden......

2 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Håller med om kortrensning. Hur kul är det egentligen? Påsken 65 påsken 66 påsken 67 osv ända till påsken 2010... och samma människor som äter hela tiden!!
Kram
Faster

Katarina sa...

WOW! Jisses vilket jobb du sätter igång!
Det låter desto värre som en alldeles otroligt förnuftig idé.
Vilket betyder att det är något en annan också borde ta sig tid till........
Ska bli spännande att få följa din resa genom tiden.